Overnatning / Glamping

mandag den 5. juni 2017

Hvide strejf.

I den hvide have er der ikke så mange stauder der blomstrer lige nu, mest er det strejf af hvidt rundt omkring. Men der er møbler, og et fuglefoderhus der understreger den hvide stemning. I krukkerne er der meget hvidt, så det understreger og hjælper med at gøre den hvide have hvid.


Hængekøjen og den hvide bænk udenfor den hvide have forstærker fornemmelsen af hvid have i alt det grønne. Der er en smuk spejlingseffekt i spejlbassinet.


Der er mange hvide natvioler, der sørger for en fantastisk dejlig duft, specielt om aftenen.


Om ikke så længe kommer liljerne i blomst og så bliver der for alvor hvidt. I år har været det nemmeste år indtil nu, hvad angår liljebiller, jeg har kun fundet 2 stk, og liljerne er så fine i løvet uden gnav.


Op af lysthuset vokser en rosa Helena, den er så fyldt med knopper, så det bliver en eventyrlig fest når alle de små roser sender deres duft ud i den hvide have.


Det hvide foderhus får lov at hænge året rundt, selv om jeg ikke fodrer om sommeren, for det er så fint og dekorativt. Stauden med de hvide skærmblomster er en havekørvel. Både blade og frø kan bruges i madlavningen. Bladene er desuden gode i buketter.


Det gamle staldvindue har engang været hvidt, hvilket stadig kan anes. De små planter i potterne er lewisia.


Natviolerne, eller hesperis som de også hedder, udsender den herligste duft. Blomsterne minder om floks. Natviolerne er to-årige sommerblomster, som flittigt selvsår sig, når først man har dem i haven. 
Natviolens blomster er spiselige, enten som de er, eller kandiserede.

Krukkerne i den hvide have, som jeg viste for nogle dage siden.


Det var lidt fra den hvide have, her på pinsens sidste dag. Vi har haft en dejlig pinse med fest, gæster i haven og brunch. I morgen starter en ny og spændende uge.

7 kommentarer:

  1. Hej Anette. Sikken en stemning, der er i dine billeder. Den hvide have er meget romantisk synes jeg. Det hvide mod al det grønne er en dejlig kontrast og virker roligt, når man kigger på det. Jeg er helt pjattet med de hvide lewesia, de er flotte. Jeg har også de hvide natvioler og er så glad for dem. Det er en god tid, de blomstrer på!

    SvarSlet
  2. Suk, det er en dejlig tid i haven lige nu - og det samme kan man sige om den tid vi går i møde med liljer og roser ... Jeg har roser og et par liljer, men vil gerne have flere, og så må jeg have nogle natvioler inden alt for længe. Din hvide have er smuk!

    SvarSlet
  3. Hei. Den hvite have. Jeg er veldig glad i hvitt. For en nydelig hage du har. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-lise.

    SvarSlet
  4. Så smukke smukke billeder. Jeg længes allerede tilbage til din eventyrlige rolige og dejlige have. Håber at besøge dig snart igen

    Knus og rigtig dejlig dag
    Lone

    SvarSlet
  5. Så vackert och vita blommor är helt magiska...
    Ha en fortsatt skön och solig vecka!
    Sommarkram från Titti

    SvarSlet
  6. Hej! Dejlige billeder, nyder at følge med i hvad din have byder på. Hvad er det som du har i mælkejungen inde i lysthuset? Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er pilegrene jeg klippede af i foråret, som står i vand. De er sprunget ud, og holder sig fine langt hen på sommeren. Det er en fin og billig måde at få lidt fyld i forårshaven på.

      Slet