Overnatning / Glamping

fredag den 2. oktober 2015

Nøgne jomfruer.

Nu blomstrer de nøgne jomfruer, de giver liv i skovbunden. Et dejligt skue inde mellem stammerne ved det lille lysthus.


 Sådan en skovbund er da lige til at blive i godt humør af. Elsker det flimrende sollys mellem stammerne.



















Nøgen jomfru er et løg, som får store grønne bladrosetter om foråret, midt på sommeren visner de frodige blade ubemærket væk, og så nu kommer de krokus lignende fine blomster, om efteråret.
Løgene fik jeg, da jeg var helt ung, hos min mands morbror. Han havde dem stående på en række i køkkenhaven. Hos mig er de blevet til virkelig mange i årenes løb.

6 kommentarer:

  1. De ser vidunderlige ud på de billeder, du her viser. Jeg har selv nogle få, som står i en krans rundt om et kirsebærtræ. Jeg har ikke selv lagt løgene, men nyder synet så meget, at jeg købte 25 lyslilla efterårskrokus, da jeg var til plantedag sidste søndag. De nøgne jomfruer er for resten meget giftige.

    SvarSlet
  2. Hej. De er bare flotte og sikke de lyser op i skovbunden. Farven er flot.Jeg lærte dem at kende for første gang i en anden have her i sensommeren og har skrevet dem på min ønskeliste, da de er et rigtig flot skue på denne tid af året.

    SvarSlet
  3. Hvor er de smukke! Jeg har også hørt at de er giftige, og så er det lidt vildt at tænke på at de stod i køkkenhaven der hvor de stammer fra! De står i hvert fald meget, meget fint hos dig :-)

    SvarSlet
  4. Sigh.....you have so many wonderful Colchicums, love them in the woods.

    SvarSlet
  5. De er så smukke, så den i engen for første gang for nogle år siden troede næsten det var krokus;-)

    SvarSlet
  6. Kære Anette.
    Hvor er de smukke og hvor er det en sød historie. Dejligt at du har passet så godt på dem.
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet