Overnatning / Glamping

lørdag den 8. november 2014

DIY Sådan laver jeg silikoneforme.

Så har jeg fået lavet en anvisning på hvordan jeg laver siliconeforme til at støbe beton i. Der er sikkert mange måder at gøre det på, men jeg gør sådan her, for det fungerer for mig.

Jeg finder de ting frem jeg skal bruge. Sanitetssilicone fra Jem og Fix, sprøjtepistol, den figur jeg vil lave en form af. Skål med 1 hel flaske billig opvaskemiddel, tilsat ½ l vand. Engangs latexhandsker, gammelt tøj. Et skærebræt eller andet til at lægge formen på ( jeg trækker en plastpose over skærebrettet, for at det ikke skal hænge fast)

Så er jeg klar :-)



Til dette store agern, skal jeg bruge 2 bøtter silicone, de tømmes ud i skålen med opvaskemiddel og vand.


Agernet som jeg vil lave siliconeformen over, smøres godt ind i opvaskemiddel, så silikonen ikke sætter sig for godt fast.


Siliconen som jeg har trykket ud af bøtterne ligge nu og flyder i opvaskemidlet. Jeg samler det forsigtigt med hænderne, med latexhandsker på.Opvaskemidlet gør at siliconen ikke klistrer fast.


Jeg samler siliconen forsigtigt ved at lægge det yderste ind over midten.


Bare stille og roligt, ikke noget med at ælte, for så falder det fra hinanden og er ikke til at få samlet igen ( har prøvet det :-) )


Når siliconen er fint samlet til en glat klump, flades den lidt ud med håndfladerne.



Så lægger jeg den ovenpå agernet, og trykker det forsigtigt til.



Jeg sørger for at handskerne er våde af opvaskemidlet, for så hænger det ikke i. Til sidst glatter jeg formen og fornemmer om der er cirka et lige tykt lag på overalt, dog ikke under bunden, den er fri for silicone.


Den færdige form, der nu skal tørre. Den er klar dagen efter. 
Jeg stiller altid de nylavede forme ud under tag, da de lugter slemt af eddike. Opvaskemidlet, kan gemmes til næste gang der skal laves en form eller to.


En færdig form, klar til at støbe i. Jeg smører siliconeformene med olie inden jeg hælder beton i.


Så er der fine betonagern til pynt i haven.


Betonen laver jeg at 1 del Rapid cement og 3 dele støbesand + vand. Blandes til en konsistens som grød.


Du kan se og læse meget mere om beton og få gode ideer i grupperne på Facebook.

91 kommentarer:

  1. Ha ha...Niels siger jeg stinker når jeg laver forme...ja godt lugter det ikke ligefrem men er ret sjovt. Jeg fandt ud af at det ikke er nær så slem til at klistre, hvis man gør det uden handsker og jeg bruger slet ikke de mængder opvaskemiddel som du gør. God dag til dig.
    Hilsen Rita fra Blomstertøsens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger handsker, fordi jeg tænker at når det stinker sådan, er det sikkert heller ikke sundt :-) Og jeg får så tørre hænder af for meget opvaskemiddel.
      Godt tip med at man godt kan spare på opvaskemidlet.
      Ja det er sjovt både at lave formene og støbe i dem.
      God dag til dig Rita, tænker at du nok har gang i kranseriet :-)

      Slet
    2. Ja det har du sikkert ret i. Mine hænder er så til gengæld så fugtige altid at jeg nærmest ikke kan få sådan et par engangshandsker på. Hvis jeg kunne mærke at det begyndte at klistre puttede jeg opvaskemiddel på hænderne og så gik det ret let med at holde styr på det.

      Slet
    3. Tak for en skøn side ! Er meget lun på dine støbninger. Hvorfor mufler du ikke bare silikonen på direkte fra tuben ? Hvorfor skal den æltes med sæbe først ? Hvorfor har du valgt vådrumssilikone ?

      Slet
    4. Skal og skal, man bestemmer jo selv hvordan man afprøver det :-) Så prøv dig bare frem med det du har lyst til.

      Slet
  2. Hej Anette

    Jeg kan ikke se/forstå, hvor eller hvordan du får beton i formen ??? Skærer du bunden af eller hva ?
    Vh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. På 2 sidste billede, er den færdige form, der er et stort hul i bunden, der hælder jeg betonen i. Formen er jo lavet rundt om agernet der ligge på bordet, og der er ikke silicone nedenunder :-) Så derfor opstår det store hul helt af sig selv. Agernmodellen er flad på undersiden. Når den færdigstøbte agern skal ud af formen, lirkes den smalleste ende ud først og resten følger efter. Formen er lidt elastisk, så det går meget nemt.

      Slet
  3. wow, anette, danke für die tipps, das sieht sooo toll aus!!! liebe grüße und ein schönes wochenende von angie

    SvarSlet
  4. Du er altså bare dygtig......
    Utroligt hvad ud laver af smukke ting.
    Knus Susan

    SvarSlet
  5. Jeg tar av meg hatten - er helt imponert!

    SvarSlet
  6. Oh himmel så fint! Det ser lite svårt ut men värt att testa någongång...
    Önskar dig en skön helg!
    Varm kram,
    Titti

    SvarSlet
  7. Hej
    Det var lige sådan jeg havde tænkt, at man kunne lave nogle sjove beton-pyntegræskar, som du har så mange af. Tror du ikke de kan laves på den måde??
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, hvis de laves flade i bunden. Der er grænser for hvor meget siliconen kan udvides, når både skabelon og færdigstøbt græskar skal ud.

      Slet
  8. Hej

    Jeg havde samme problem som Lisbeth... Kunne ikke helt gennemskues hvordan agernet skulle komme ud af støbeformen...
    Men nu er der styr på det :-)

    Kh Hanne

    SvarSlet
  9. tak for at du deler................det ver en nem og ikke mindst billig måde at lave forme på

    SvarSlet
  10. Takker mange gange!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  11. Hej Anette.1000 tak for information ang. dine støbeforme....................det må kunne bruges til mange ting.
    Men dine betonegern er bare SÅ flotte.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
  12. Øh, jeg mangler lige at få at vide hvordan du får agernet ud af silikonen igen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tager den da bare ud af det store hul i bunden, der hvor agernet er fladt. Der hvor betonen kommes ind :-) Se 2. sidste billede. Jeg har jo smurt agernet ind i opvaskemiddel, så siliconen ikke er klistret fast. Den smalleste ende på agernet vippes ud først og resten følger selv efter. Formen er en lille smule elastisk.

      Slet
  13. Hejsa. Jeg er vild med dine haveidéer. Jeg har fundet dig via fb gruppen om betonstøbning. Jeg henter megen inspiration fra dig til både betonstøbning og haven. Du lagt på min blog under Min blogliste. Så er jeg sikker på at få alt nyt med. ;-)

    SvarSlet
  14. Hvor er det fint at du kan lave dine egne forme, for jeg ved jo her fra bloggen, at du hele tiden får nye ideer til ting der kan støbes i beton. Flot resultat.

    SvarSlet
  15. Hej Anette.
    formen når ikke hele vejen rundt men så bliver den da ikke ens hele vejen rundt??
    er det cirka 3/4 det når rundt eller hvad??

    Hilsen Bente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er rigtigt. Modellen er flad under bunden.

      Slet
  16. Hej Anette - har netop lige fundet dig - og med det endnu en ting jeg bliver nødt til at prøve.
    Jeg glæder mig til at følge dig og dine projekter.
    Kh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Pas på du bliver nemt bidt af det :-)
      Velkommen som læser på min blog.

      Slet
  17. Kan man købe nogle store agern af dig. ? og hvad ville de evt. koste. ?
    hilsen Jytte

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan ringe til mig på tlf. 40259625. Hilsen Anette

      Slet
  18. Wonderful acorn project. Can you please tell me where to buy this large acorn? The detail is great! I look forward to following your blog and seeing more of your artistry. Thank you. irena

    SvarSlet
  19. De store agern er købt i en blomsterbutik.

    SvarSlet
  20. Thank you. I was hoping you bought it on internet so I could buy one too because I live in the United States. I will try and find one here. irena

    SvarSlet
  21. hejsa! ved du om man kan lave afstøbning af et stykke træ??

    SvarSlet
  22. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  23. Kan silikone formen genbruges? Så man kan lave flere?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kan den. Jeg har brugt mine flere gange.

      Slet
  24. Hej Anette. tusind tak for dine fantastiske ideer, som jeg kan bruger meget tid på. Jeg er meget interesseret i dine agern af beton. Kan ikke finde nogle store forme og tænkte om jeg kunne købe en af dig ?????. Hilsen Gitte Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte. Jeg laver ikke forme til salg. Du må holde øje med julevarene, når de kommer i butikkerne, der kan nemt være agern imellem. Ellers er der en gruppe på FB som har forme til beton til salg.

      Slet
  25. Vær nu lige lidt forsigtige.
    Det er en ganske alvorlig sag at kopiere andres design og ikke mindst tjene penge på det.
    Bare for god ordens skyld

    SvarSlet
  26. Hej hvad ville sådan en silikone form ca. Koste at lave selv ? I forhold til dem man køber i form silikone ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den på billeddet kostede 20 kr i silicone og så noget billig opvaskemiddel. Jeg ved ikke hvad færdige forme koster.

      Slet
  27. Hej Annette. Så er det ved at være forberedelsestid til jul.
    De høje betongrankogler, du pynter med, er formen til dem til at få fat i nogen steds? Rigtig god efterårsdag ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pandurohobby har kogleforme, eller er der nogle private på FB der laver latexforme til salg.
      Tak og i lige måde, her laves julehave :-)
      Hilsen Anette

      Slet
  28. Thank you Anette for this blog. I am so exited, about all you can do. You inspire so many people! Kram!

    SvarSlet
  29. Kan man også bruge akrul fuge i stedet for siliconen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ved jeg ikke, har ikke prøvet.

      Slet
    2. kate nej alm akryl fuge kan ikke bruges har prøvet med både opvaskemiddel eller majsmel det virker ikke

      Slet
  30. Hej ville lige høre om denne metode også kan bruges til at lave chokoladeforme?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det ville jeg ikke jeg ville gøre. Køb nogle forme der er godkendt til madvarer.

      Slet
  31. Hej Anette, jeg har et spørgsmål:
    Når du har fyldt beton i silikone formen - hvordan placerer du den imens den tørrer?
    Jeg forestiller mig at når silikonen er fyldt med beton, er den så blød at man ikke kan stille den fra sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Formen er så tyk at den er stabil. Siliconen afhærder jo og bliver fast i konsistensen. Hvis jeg støber i forme som ikke kan stå selv, pga. en rund form, stiller jeg dem i en fordybning i sand, så støtter sandet formen, så den ikke vælter. Rigtig god fornøjelse.

      Slet
  32. Hej Anette.
    Det var dog smart, det må prøves, men den genstand som du laver formen af f.eks hvis den er i beton, bliver den ødelagt af det ?
    Hilsen Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej ikke hvis du smører den godt ind i opvaskemiddel, hvis ellers det du laver formen på kan tåle det.

      Slet
  33. Supersmart og kosteffektivt. Godt beskrevet, glæder mig til at prøve selv.
    Hvor mange afstøbninger holder sådan form til, +/- ?
    PÅ forhånd tak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ca. 20 støbninger tror jeg. Rigtig god fornøjelse.

      Slet
    2. Tusind tak for svar :) God weekend!

      Slet
  34. 2014 on peut considérais que c'est déjà loin mais toujours a base de ce silicone il y a plus simple sans gants sans ce salir

    SvarSlet
  35. Hi there. I live in the Netherlands and your and my lanuage look such alike that it was possible for me to read this tutorial. Although I have no idea what you use to grease the original sculpture. Am Irfight that you used butter?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den originale figur smører jeg ind i koncentreret opvaskemiddel.

      Slet
  36. Tack för en bra instruktion och inspiration :) Såg det här inlägget när jag läste ditt senaste inlägg. Ska absolut testa.

    Carina

    SvarSlet
  37. Hvor er det smart.
    Ville jeg kunne lave en form af et juletræ i beton?
    Og så lave formen af 2 gange.
    Det er jo et træ der står op. Så tænker man kan sætte de 2 halve forme sammen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske, men jeg ville lave det i latex istedet for.

      Slet
  38. please, need instructions in English too...

    SvarSlet
  39. Hej Anette

    Hvor længe holder en sådan støbeform og hvordan opbevarer du den?

    SvarSlet
  40. Kam du på nogen måde lave en åben bog der ligger på en træstub begge dele i beton ? Jeg kunne godt tænke mig at have den stående ved vores hoveddør meningen er at der skal stå Her bor .....og ....... samt..... den sidste er vores hund ved hendes navn skal der stå vov vov og så nogle potespor. Er det en opgave du evt kan hjælpe med, evt bare formen Vh Merete Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det kan jeg desværre ikke hjælpe med. Prøv i Face Book gruppen Kreativ beton.

      Slet
  41. Hvor mange timer skal formen hærde før man piller genstanden ud af den?

    SvarSlet
  42. Bruger du samme mængde til større emner og har du prøvet at støbe to halvdele som så sættes sammen. Flot beskrivelser jeg prøver lige med en mindre ting først

    SvarSlet
  43. Jutta Krause Morsing9. juli 2023 kl. 14.46

    Hej Annette. Jeg tænker, om jeg kan bruge ceramix til at støbe i, i stedet for beton?

    SvarSlet
  44. Hej og tak for vejledningen! Jeg efterligner dit støberi til at lave forme til svenske kakkelovne i str 1:12. Nu har jeg lavet form til (og af) en rund ovn, der kan kiles ind i et hjørne. Men jeg fik ikke silikonen langt nok ned på ovnens ene side. Så jeg prøver at finde ud af, om man kan lægge ny silikone oven på den hærdede. Ved du det?

    SvarSlet
  45. Hej Anette, har du prøvet at støbe små fugle ,til et fuglebad foreksempel ,jeg har ellers læst dit fantastiske indlæg om forme ,jeg har fået fat i nogle metal fugle ,der har været brugt til salt og peber ,så vil høre om du tror det er muligt, at lave form af dem . Vh Bjarne

    SvarSlet