Overnatning / Glamping

mandag den 10. februar 2014

Betonkogler. Så nemt er det.



De fine rustikke kogler i beton, har jeg støbt i latexforme. Formene har jeg købt hos Pandurohobby. Da jeg havde fyldt formene med beton, satte jeg dem i en spand med lidt sand, til at støtte dem, så de ikke væltede. Opskrift 3 dele sand, en del cement + vand, røres til en tyk grød. 


Efter betonen var tørret i et par dage, tog min mand formene af, jeg tog billeder :-)


Stor var glæden, da den fine kogle kom ud af formen, det er altid spændende at se resultatet.


Nu står de i altankassen ovre ved legehuset, og pynter, indtil der skal forårsblomster i.


47 kommentarer:

  1. Hvor er de fine og dekorative.

    SvarSlet
  2. Hvor er de flotte. Er formene så kraftige at de kan bruges flere gange?
    God dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja det er de, jeg er i gang med at lave et hold mere :-)

      Slet
  3. Hvilken type cement er det ? Stod i Bauhaus og der er jo rigtig mange slags. Laver du det bare tykkere hvis du skal forme med det. Jeg har nogle høje cylindriske kurve som jeg kunne tænke mig at støbe udenom, - og selvfølgelig bevare kurvestrukturen, - men er i tvivl om jeg så skal bruge noget der er hurtig tørrende ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger rapid cement. Ja jeg laver det tykkere til feks. fuglebade. Det med kurven, har jeg ikke prøvet, men du må vel prøve dig frem :-) PåFacebook er der en gruppe der hedder Kreativ beton, der kan du prøve at spørge :-)

      Slet
  4. Hvor er de altså flotte! Det må jeg prøve af på et tidspunkt. Smukt!

    SvarSlet
  5. Sååå fine de er!
    Du inspirere virkelig Anette!...tror jeg må forsøke litt støp snart:)
    Fin uke til deg:))

    SvarSlet
  6. Hold op de er flotte, en stor fornøjelse at følge ding blog
    Knus Jo

    SvarSlet
  7. Elsker simpelhen de kogler. De er bare så smukke.
    Dog plejer jeg ikke at smøre dem med olie inden jeg støber, og de slipper stadigvæk uden problemer.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
  8. De er vel nok flotte - tak for tippet. Fin artikel i Isabellas, men godt at du selv viser billeder fra din have, for havebilleder var der slet ikke nok af :-) :-)

    SvarSlet
  9. hej Anette.Har lige læst den fine artikel i Isabellas.Flotte billeder...........dem kan du godt være stolt over.
    Men dine kogler er jeg vild med..........må bare til Panduro Hobby og købe nogle forme.
    Det bliver forårets projekt ............sammen med de små æg.
    Godaften knus Jette

    SvarSlet
  10. Bare så flotte kogler, de ligner pinjekogler. Tror du færdigblandet beton ville være ok?
    Har lige købt Isabellas og glæder mig til at læse det. Har lige haft et hurtigt kig og jeg kan se du har køkkenelementer magen til mine også overskabene, jeg er så glad for mit køkken.
    Knus Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil tro at du godt kan bruge færdigblandet beton Hanne. Sjovt at du har samme køkken som mig, jeg er også meget glad for mit.

      Slet
  11. Hallo Anette,
    WUNDERSCHÖN!!!!!!
    Da muß ich auch mal sehen, ob ich solche Formen bekomme,
    Ganz liebe Grüße, Christina

    SvarSlet
  12. heldige deg Anette
    du laver så mye fint
    jeg må ut å kjøpe meg isabella:)
    fin kveld til
    søteste deg
    klem Eli:)

    SvarSlet
  13. De er da bare super fine..mon ikke jeg skal lure lidt hos Panduro ;0)
    -og super fin artikel i Isabellas.. som altid ser billederne fra dit hjem/have smukke og indbydende ud.
    Rigtig god aften

    SvarSlet
  14. Hej Anette
    Super flotte kogler du har fået lavet, godt du kan genbruge formene for dem kan godt bruge mange af ;)
    Tillykke med den flotte artikel i Isabellas ;)

    SvarSlet
  15. Ja, det er virkelig flotte, dine kogler! - Har lige læst Isabellas - og superfine billeder fra dit hjem og have :-)

    SvarSlet
  16. Du er en travl dame Anette ;-), men du holder altid skruen lige i vandet, det er helt fantastisk hvad du overkommer. Altid flot og inspirerende :-)

    SvarSlet
  17. For resten Anette, så har jeg et problem, som du måske ved noget om eller kender nogen der ved noget om. Jeg har lavet min blog i wordpress og dig og mange andre i blogger under Google. Det jeg mangler og ikke kan finde ud af er, at få en blogliste på min hjemmeside.........såh.....håber......måske at du eller en anden kan hjælpe..... :-S

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg desværre ikke hjælpe med, håber at der er andre der kan :-) For du skal da også have en blogliste.

      Slet
  18. Hvor er de da bare fine, dine kogler - beton er bare et lækkert materiale. Tak for kigget i dit hjem også via Isabellas - meget fin artikel!

    SvarSlet
  19. Hej Anette.
    Så fine dine betonkogler er blevet.
    Måske jeg skulle prøve også.
    Blev i hvert fald inspireret.
    God dag til dig kære.
    Klem Lonni

    SvarSlet
  20. Kære Fru Pedersen. Tillykke med de to år som blogindehaver :-)
    Jeg følger med i dine skriverier, sluger dine kreative ideer og hvad du ellers finder på i din have. Jeg har længe ville lave de kogler og nu med efterårs kommen, syntes jeg at det var oplagt. Formene havde jeg fået fat og færdigbeton indkøbt. Jeg Så jeg gik igang her i onsdags. Mixede betonen med vand, og havde smurt formene i solsikkeolie, (det var det jeg havde) og så betonen ned i formene. Jeg har siden dag gået og kigget til de to. Næsten som da man var barn og sået karse :-) Så dag ville det stå en prøve. Formene havde løsnet sig fint fra betonen og de virkede så fine. Men da jeg tager formen af på den første ser jeg at den kogle inden kogletakker har. Det virker som om takkerne slet ikke har været dannet ellers de bare er forsvundet (hvis det kan lade sig gøre). Nu prøver jeg selvfølgelig igen, for det kan jo lade sig gøre, men har du oplevet det? skulle jeg bruge en olie, eller er den færdigbeton for fin i strukturen
    Håber at du kan hjælpe, og set på andre steder om der er nogen andre der oplever det samme men kan ikke finde nogen opslag.
    Kh Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten.
      Tak for lykønskningen.
      Du skal selv blande din beton. En del cement og 3 dele støbesand ( fås i grusgraven) Så blander du betonen, så der er tynd som cremefraice. Du skal forsigtigt dunke formen med beton i gulvet, så eventuelle luftbobler kommer op.
      Har fundet ud af at det ikke er nødvendigt at smøre latexformene. Har en mistanke om at det får dem til at mørne.
      Du kan evt. prøve at hælde vand i formen og stille den i fryseren, når koglen er frossen, tager du formen af, så kan du se om formen har den facon som den skal have. Iskoglen kan du så gemme til det bliver vinter, med frost dag og nat, og så stille den på havebordet, til glæde for de øjne der ser den :-)
      Håber at det hjælper og du får lavet nogle smukke betonkogler til at pynte i din vinterhave.
      K.H. Anette

      Slet
  21. Kære Anette.
    Tak for dit svar. Jeg vil prøve at gå efter din blanding af beton og undlade at smøre de forme, jeg har på fornemmelsen at der måske har været for meget olie tilbage i forme, som har gjort at takkerne ikke har kunne blive hårde. Min kære bondemand, fortæller mig at han har et middel som han blander i betonen når skal reparerer noget ude i stalden. Det middel for betonen til at blive hård inden for timer. så er det så hårdt at køerne ikke kan skubbe det min mand har lavet imens kørene har været ude.
    Det med vand og fryseren skal også prøves. Det vil se sjovt ud til vinteren
    Forsat god weekend og jeg håber at mange vil se ind i din have den sidste søndag inden du lukker ned for sommeren. Glæder mig til at se julehaven når den er klar :-)
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
  22. Kan ikke finde forme nogen steder, nogen der kan hjælpe?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er kun Panduro Hobby der forhandler kogleforme, de er desværre ofte i restordre, så der må tålmodighed til. Bliv skrevet op i din lokale butik eller bestil på nettet.
      K.H. Anette

      Slet
  23. så flot det du laver.. Hvad hedder det beton du bruger??? Mvh Jenni

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger Rapid cement og støbesand. 1 del cement og 3 dele sand. Støbesand er uden kalk, jeg får det fra grusgraven. God fornøjelse. K.H. Anette

      Slet
  24. Findes de også i mindre forme

    SvarSlet
    Svar
    1. Ikke så vidt jeg ved. Så må du selv lave dem :-)

      Slet
  25. Waaauw hvor blev de flotte! Nu bliver jeg jo nødt til at overgive mig og give det et skud - de kogler må jeg jo have :-)
    Knus

    SvarSlet
  26. Hej Annette, jeg besøgte din fine have i går og blev inspireret til at prøve beton støbning! Du havde et par kogler liggende som var malet brune og bronze ,hvad har du malet dem med?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke nogen jeg selv har lavet, så jeg ved ikke hvilken maling der er brugt. Men de er meget flotte.
      Det eneste beton jeg har malet, er de små betonkager i legehuset, der har jeg bare brugt en billig hobbymaling.

      Slet