Overnatning / Glamping

søndag den 3. november 2013

Hvorfor en julehave.

En hel julehave, er ganske usædvanligt, og så vidt jeg ved landets eneste private, som er åben i hele 4 weekender inden jul. 
Men hvorfor gør jeg mon det ? Det er så enkelt, jeg kan ikke lade være, jeg elsker at skabe stemninger og smukke stilleben i min have. Og lige en anden detalje, jeg elsker at inspirere andre til at elske og bruge deres have hele året. 



Min julehave er eventyrlig, fyldt med naturens skatte, gamle kælke og skøjter, juleroser og hyacinter. Tilsat levende lys i lanterner og lyskæder med varmt hvidt lys i. 
Jeg bruger mange grantræer i julehaven, både nogle som står og skaber rum og stemning, samt nogle som klippes i stykker og bruges til eventyrjuletræer og andre dekorationer. 


Min far har et stykke skov, og det er udtyndingstræer derfra han kommer med til mig. Det giver god mening at de træer der alligevel skal fældes for at gøre plads, genbruges. Træerne er langtfra perfekte, men det er lige det der giver den eventyrlige stemning i min have, det må endelig ikke blive for pænt.



Julehaven er ikke kun til jul, men varer lige til foråret. Alt det grønne ser eventyrligt ud med sne, og når lyskæderne er taget ned i starten af januar, er det bare en fin vinterpyntning der står tilbage.
Når foråret kommer, bliver alt det grønne kørt igennem flishuggeren, og juleeventyret ender som flis i havens bede, og gør gavn der.


Her en lille video fra sidste års julehave.


Ved ikke lige hvad der sker med videoen, den kører af sig selv og for hurtigt. Tryk på linket over, så kommer den i normalt tempo :-)

19 kommentarer:

  1. Nå er jeg akkurat kommet inn fra min egen hage hvor jeg har laget mitt første eventyrjuletre ala fru Pedersen.Skal nok bli flere :D lys skal komme i litt senere.Har også laget flere iskranser som står i fryseren også inspirert fra din blogg.
    Ha en fin søndag.
    Vennlig hilsen Elisabeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt Elisabeth, så kan det jo kun bliver en eventyrlig dejlig jul i din have. Eventyrjuletræerne kan også bruges indendørs, der laver jeg dem bare mindre.
      Knus

      Slet
  2. Pavillonen er bare skøn med sit gran-tag - dejlig julestemning..... jeg er så småt begyndt at kigge lidt på jul på nettet..... er de mon ikke OK nu - vi er da i november :)

    SvarSlet
  3. Godaften Anette.Ja! du viser julehave......og jeg viser mine sidste dejlige blomster.
    Utroligt at du har kræfter til at pynte hele din store have i juletema.
    Men flot ser det ud God aften knus Jette

    SvarSlet
  4. Hej Anette jeg synes det ser eventyrligt ud I julehaven. Jeg glæder mig til at se dine jule indlæg, Jeg blev først bekendt med din blog I foråret..
    Et spørgsmål der brænder på, hvad siger din håndværker mand til I har slyngplanter på taget? Jeg synes jo det ser flot ud. Vi bor på et nedlagt landbrug og jeg har meget der vokser tæt på og op af væggene. Men I forbindelse med nyt tag havde vi murer og tømrer involveret og de syntes ikke det er godt med bede ved muren. Det har jeg nu stadigvæk.
    Mange hilsener
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Han hader det :-) men synes alligevel det er flot, når det blomstrer. Bygningen er så dårlig i forvejen, når den engang skal renoveres, er det slut med slyngplanter på taget. Men det ser da fantastisk flot ud. Det er den eneste bygning vi har hvor der vokser slyngplanter på taget af.

      Slet
  5. Det er da skønt , at du har så meget skaberglaæde. Selvfølgelig kan du ikke lade være,
    for det er jo en del af det: at være til !
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
  6. Det ser vel nok hyggeligt ud:o) Når du nu ikke kan lade være er det en skøn ide, det ser ud til at være et stort arbejde. Jeg holdt julestue sammen med min søster i et par år, det var hyggeligt, men jeg synes at det blev for meget arbejde sidste gang at jeg mistede lysten til alt det kreative.

    SvarSlet
  7. ทดลองเล่น 777pg slot เป็นเกมสล็อตออนไลน์ที่มีความน่าสนใจมากในตอนนี้ เนื่องจากมีรูปแบบและสไตล์การเล่นที่น่าตื่นเต้น PG SLOT ป้ายกิจกรรมโปรโมชั่นนอกจากนี้ 777pg

    SvarSlet